Sök:

Sökresultat:

27341 Uppsatser om Kvalitativ innećllsanalys - Sida 1 av 1823

Personers upplevelser av att leva med Alzheimers sjukdom i ett tidigt skede : En litteraturstudie

Alzheimers sjukdom a?r en degenerativ demenssjukdom. I det tidiga skedet av sjukdomen a?r personen medveten om att na?got fo?ra?ndras, genom att exempelvis glo?mma avtalade tider eller fa? sva?rt att finna ord. Syftet med studien var att beskriva upplevelserna av att leva med Alzheimers sjukdom i tidigt skede.

Elevers roller i ute och innemiljö

Bakgrund: Efter en kurs i utomhuspedagogik vÀcktes tanken huruvida utemiljön pÄverkar individens beteenden. Jag funderade pÄ om elevers roller ser likadana ut inne och ute. Om sÄ Àr fallet kan jag anvÀnda mig av den kunskapen i mitt framtida yrke som lÀrare. Mitt syfte med uppsatsen Àr att belysa nÄgra elevers roller ute och inne. Genomförande: Data samlades in med hjÀlp av observation av fyra elever.

INTERSEKTIONALITET I EU:S J?MST?LLDHETSSTRATEGIER En inneh?llsanalys av EU:s j?mst?lldhetsstrategier mellan 2010?2025

The European Union (EU) has since the Treaty of Rome 1957 pursued the goal of gender equality and one effort is through their gender equality strategies. In recent years EU also has had an increased emphasis on intersectionality. The aim of this bachelor thesis is to examine how intersectionality is portrayed in EUs three gender equality strategies between 2010 and 2025. To investigate this, the problems and solutions presented in the strategies have been reviewed. The study uses a qualitative content analysis and a theoretical framework of intersectionality with an analytical scheme to study the equality strategies.

Patientorienterad vÄrd i periferin pÄ IVA. En observationsstudie om vad intensivvÄrdpersonalen arbetar med inne pÄ En observationsstudie om vad intensivvÄrdpersonalen arbetar med inne pÄ

IntensivvÄrdspatientens utsatthet Àr vÀldokumenterad. Deras livsvÀrld prÀglas bland annat av stress, maktlöshet, brist pÄ kunskap och kommunikation, sÄrbarhet och inre kaos. Patienter som vÄrdas pÄ intensivvÄrden befinner sig i ett rum dÀr det finns mycket avancerad teknisk apparatur och mÄnga stimuli frÄn omgivningen. Detta kan upplevas som en trygghet men ocksÄ som skrÀmmande och livshotande. VÄrdpersonalen har olika arbetsuppgifter och vad de gör i periferin uppmÀrksammas av patienten, dÀrför Àr det av intresse att undersöka vad vÄrdpersonalen arbetar med inne pÄ patientrummet vid icke patientnÀra kontakt samt hur de arbetar.

Framsta?llningen av barn i den nya sexualbrottslagen : en inneha?llsanalys baserad pa? fo?rarbeten

The last major change occurred in 2005 when the new sexual offenses law came into force with an increased focus on children. The purpose of this study is that through a content analysis to identify and understand the construction of children in the new legislation on sexual offenses on the basis of preliminary work. Based on the purpose we came up with two questions: How are children constructed in the preparatory works to the new sexual offenses law? Are they attributed to child characteristics and responsibilities in the new legislation on sexual offenses and if so, how? In order to achieve the purpose of the study we have chosen the preparatory works to the new legislation on sexual offenses from 2005 until today. The study's empirical work has been further narrowed to the children, which means that a distinction is made in the new legislation on sexual offenses to 6 chapter 4-6 §§.

Medierapportering av Israel- Palestina konflikten : En inneha?llsanalys av vad som rapporterats i Dagens Nyheter och The New York Times sommaren 2014.

Denna studie har underso?kt hur Israel- Palestina konflikten kartlagts i de tva? dagstidningarna Dagens Nyheter (Sverige) och The New York Times (USA). Fra?gan som besvarats a?r hur rapporteringen i artiklarna under tva? utvalda ma?nader (juni-juli 2014) sett ut, utifra?n teorier om krigs- och fredsjournalistik, mediernas roll som opinionsbildare, narrativitet och fo?renkling av konflikter. Materialet besta?r av totalt 158 artiklar, 62 fra?n Dagens Nyheter och 76 fra?n The New York Times.

Inne eller ute - har det nÄgon betydelse för inlÀrning?

Abstract Nilsson, Matilda Larsson, Marika (2010) . Inne eller ute ? har det nÄgon betydelse för inlÀrning? - En studie om hur pedagoger pÄ en traditionell förskola respektive utomhusförskola arbetar med att frÀmja inlÀrning. Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar för att frÀmja inlÀrning pÄ en traditionell förskola respektive utomhusförskola. Via vÄr studie vill vi ta reda pÄ hur Ätta stycken pedagoger pÄ fyra förskolor arbetar med inlÀrning. Vi vill ocksÄ undersöka pedagogernas tankar kring inlÀrning, lekens betydelse för inlÀrning, hur arbetssÀttet kan se ut pÄ de olika förskolorna samt hur stor betydelse den pedagogiska miljön har för inlÀrningen.

Specialundervisningens störande inslag

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att tillföra kunskap om inne- och uteslutande handlingar i samband med specialundervisning i grundskolans tidigare Är i den svenska skolan. FrÄgestÀllningarna som kommer besvaras i studien Àr, vilka inneslutande respektive uteslutande handlingar sker i skolan i samband med att elever fÄr specialundervisning? Vilka följder fÄr inneslutande respektive uteslutande handlingar i samband med att elever fÄr specialundervisning? Vilka fler effekter kan specialundervisningens organisering leda till? Studien utgÄr frÄn en halvstrukturerad kvalitativ intervju, vilket betyder att intervjun inte genomförs med ett stÀngt frÄgeformulÀr. Den tar sin utgÄngspunkt i en intervjuguide som inkluderar bakgrund, organisation, följder och attityder. Materialet analyserades med beskrivningskategorier, med utgÄngspunkt i fenomenografin dÀr mÄlet Àr att kartlÀgga skilda uppfattningar om samma fenomen.

?Sitta inne med kunskap? : en kvalitativ studie av ett fÀngelseprojekt

Studiens syfte har varit att med hjÀlp av kvalitativ metod och ur internernas synvinkel utvÀrdera projektet ?Sitta inne med kunskap?, som riktar sig till interner pÄ NorrtÀljeanstalten. MÄlet Àr att belysa och analysera internernas egna upplevelser av och Äsikter kring projektet. Ett delsyfte Àr ocksÄ att genom tidigare forskning fÄ en insikt i livet som intern. För att uppnÄ syftet formulerades tre forskningsfrÄgor: 1.

Patienters erfarenhet av prehospitalt bemötande - En patientstudie, hur patienter upplever ambulanspersonalens möte

Syftet med studien var att beskriva patientens upplevelse av ambulanspersonalens bemötande. Valet av Àmnet blev synligt under vÄra fÀltstudier dÀr det upplevdes bÄde bra och mindre bra bemötande. Metoden som har anvÀnts var kvalitativ intervju med patienter pÄ ett sjukhus i södra Sverige. Det insamlade materialet analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys. Det framstod fyra olika kategorier ur det analyserade materialet vilka var: trygghet, tillit, förnedring och utelÀmnande.

?Det Àr inte bara jag som sitter inne, familjen sitter ocksÄ inne? : en fenomenologisk-hermeneutisk studie om barn till frihetsberövade fÀder

Studiens syfte var att öka kunskap och förstÄelse om vilken betydelse frihetsberövande av fÀder kan ha för ett barn. Studiens frÄgestÀllning löd: Hur beskriver ett urval av frihetsberövade fÀder och mödrar och anstÀllda inom kriminalvÄrden sina tankar och iakttagelser om vilken betydelse frihetsberövandet av fÀder kan ha för ett barn? För att nÄ syftet och kunna besvara frÄgestÀllningen formulerades fyra teman: Kunskap om barns behov, Barns reaktioner vid frihetsberövande, Olika rollers pÄverkan pÄ barn och Vad kan göras för barn med frihetsberövade förÀldrar. Studiens forskningsmetod var kvalitativ och bestod av tvÄ parintervjuer och fem enskilda intervjuer. Intervjupersonerna utgjordes av tre frihetsberövade fÀder, tvÄ mödrar, tvÄ kriminalvÄrdstjÀnstemÀn och tvÄ beslutsfattare.

Relationen mellan barns lek, miljön och pedagogen - en studie om pedagogers uppfattningar om vilken betydelse ute- och innemiljön kan ha för barns möjligheter till lek

Undersökningens syfte Àr att ge en ökad kunskap om vilken betydelse ute- och innemiljön kan ha för barns möjligheter till lek. Genom litteraturstudier undersöks relationen mellan barns lek, miljön och pedagogen. I den teoretiska bakgrunden tas upp hur förskolans styrdokument har förÀndrats ur ett historiskt perspektiv och olika forskares Äsikter angÄende denna relation. Mina frÄgor gÀller hur pedagogerna tÀnker om miljön pÄ förskolan inne och ute och vilken betydelse de tillskriver miljön för barns möjligheter till lek. Metoden för detta Àr den kvalitativa med fallstudier och innebÀr insamling av data genom intervjuer av fyra förskolepedagoger pÄ en förskola i en skÄnsk kommun.

Olika perspektiv pÄ förÀndringar : En studie av Swedbank

Huvudsyftet med den hÀr studien Àr att granska hur omorganisering av Swedbankskontoret i GÀvlecity har uppfattats av de anstÀllda. En del av syftet Àr vad den underliggande grunden för den ökade vÀntetiden för privatkunder inne pÄ bankkontoret..

Äldre mĂ€nniskors upplevelser av smĂ€rta och smĂ€rtlindring

Det Àr ett vÀl kÀnt faktum att mÄnga Àldre personer lider av smÀrtsamma sjukdomar som begrÀnsar deras rörlighet och sociala liv. Syftet med vÄr litteraturstudie var att beskriva hur Àldre mÀnniskor upplever smÀrta och smÀrtlindring. VÄr litteraturstudie omfattades av 11 internationellt publicerade vetenskapliga artiklar som analyserades med kvalitativ inne- hÄllsanalys. Dessa resulterade i sex kategorier: Àldres egna beskrivningar av smÀrta, jag Àr rÀdd men vill delta i min sjukdom och behandling, jag försöker lindra och avleda min smÀrta, andra förstÄr inte min situation, jag söker tröst och kÀnner mig trött och hjÀlplös samt jag förstÄr att min smÀrta Àr en del av Äldrandet. .

FörskollÀrares syn pÄ rörelse - en studie gjord pÄ tvÄ förskolor i SkÄne

Den hÀr studien inriktar sig pÄ förskollÀrares syn angÄende barns rörelse i förskolan. Syftet Àr att undersöka vilken syn förskollÀrare ute pÄ tvÄ förskolor i SkÄne har angÄende barns rörelse och vilken betydelse förskolornas inne- respektive utemiljöer har i relation till barnens rörelsemöjligheter. Undersökningen Àr gjord pÄ en förskola som har tillgÄng till skog och hav och en förskola som inte har det. Syftet med detta Àr att jÀmföra förskolorna för att se om det finns nÄgra skillnader eller likheter kring synen pÄ barns rörelse och om förskolornars olika miljöer har nÄgon betydelse för rörelsemöjligheterna. Metoden som undersökningen bygger pÄ Àr kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare, tvÄ frÄn vardera förskola, och Àven observationer av förskolornas inne- och utemiljöer.

1 NĂ€sta sida ->